Jesús Camí, Veritat i Vida en la conducció de vehicles i mobilitat humana

Cada any, quan celebram la Jornada dedicada a la mobilitat i al trànsit, accentuam aspectes que són fonamentals per a fer de la mobilitat un mitjà de relació humana i de respecte quan es refereix sobretot a la circulació i conducció de vehicles. En altres ocasions he dit que hem de tenir present que conduir i conduir bé és una forma educada d’exercir la caritat, que és la font d’una bona relació humana, un acte moral que ens predisposa a fer als altres allò que voldríem que ens fessin a nosaltres. Tanmateix, quan agafam el cotxe o un altre vehicle de transport no sempre som del tot conscients que es tracta de la utilització d’un mitjà per a respectar-nos i fer-nos bé els uns als altres.

Vull tornar a repetir que el trànsit pels carrers, carreteres, autovies, autopistes i camins veïnals, ens dona la possibilitat de conduir correctament, mostrar respecte a l’altre, aturar-se quan pertoca, cedir el pas quan se’ns indica, evitar l’agressivitat verbal i gestos insolents, donar preferència quan l’altre la té, respectar les senyalitzacions sense rebaixes, contribuir a un diàleg constructiu sobre els carrers i l’asfalt, evitant substàncies nocives que ens facin perdre el control. Facem del trànsit un bon espai de convivència.

El lema d’enguany ens vol fer arribar al fonament que per un cristià tenen aquestes afirmacions. El fonament és Jesús, ja que Ell es defineix com a «Camí», «Veritat» i «Vida» (cf. Jn 14,6). Una paraula oberta i encoratjadora dirigida a tots, homes i dones transportistes i conductors, amb especial esment a tots es qui estan relacionats amb la mobilitat humana: Direcció General de Trànsit, guàrdia civil, policia de trànsit, camioners, taxistes, repartidors de mercaderies, conductors d’autocar, metro i autobús, d’ambulàncies i de bombers, confraries de sant Cristòfol, associacions de transportistes i de víctimes, automobilistes, motoristes i ciclistes, usuaris de patinets, tots els qui circulen per les nostres ciutats, carreteres i poblacions. També tenim ben presents els qui treballen dia i nit en els molts serveis relacionats amb la mobilitat, benzineres, restaurants i tallers mecànics. I, al mateix temps, una referència als vianants que transiten pels centres urbans, perquè també facin bon ús de la via pública quan caminen per les voravies i els passos de vianants, amb la finalitat d’evitar al màxim possibles accidents. Com podeu veure, la mobilitat ens afecta a tots i fa que ens sentiguem implicats i responsables.

Quan Jesús diu «Jo som el Camí» ens posa davant tot allò que s’ha de deixar il·luminar per Ell. Caminar amb Jesús ens obliga a ser bons conductors i posar en rodatge aquelles actituds i habilitats per a ser-ho, no sols en el viatge, sinó sempre, i mai passant de llarg davant una necessitat. Quan Jesús diu «Jo som la Veritat» ens fa veure que no en prové cap mentida i que podem assolir la llibertat si li som fidels. Quan Jesús ens diu «Jo som la Vida» ens projecta a defensar-la i respectar-la sempre, més quan hi ha el risc o el perill de perdre-la. Es tracta d’estimar i respectar la vida pròpia i aliena, mantenint-nos atents a la conducció, respectant les normes que ens diuen com hem de comportar-nos. Les paraules de Jesús ens conforten i animen: «Jo he vingut perquè tingueu vida i en tingueu a desdir» (Jn 10,10). Facem-li cas i acceptem-ho amb fe.

07/09/2024Santa Regina, sant Clodoald, sant Marc Crisini i companys màrtirs.